Wednesday, July 25, 2018

LANGKAH PELAKSANAAN EKSA DI JKSM - PERINGKAT PERTAMA



Peringkat Pertama : Pembentukan Jawatankuasa EKSA


1. Penaung / Pengerusi Jawatankuasa Pelaksana EKSA JKSM

 Menentukan hala tuju keseluruhan pelaksanaan EKSA;
 Membentuk pelan tindakan pelaksanaan EKSA;
 Menetapkan dasar, peraturan dan      garis panduan;
 Menentukan belanjawan dan              sumber-sumber kewangan;
 Melantik penyelaras, ketua        jawatankuasa kecil dan fasilitator;
 Menetapkan sistem       peniktirafan/penghargaan;
 Mengawasi dan menilai kemajuan pelaksanaan; dan
 Memantau kemajuan pelaksanaan EKSA melalui contoh amalan terbaik.


2. Fasilitator EKSA

 Memberikan latihan dan panduan kepada Ketua Zon dan ahli;
 Memastikan semua kumpulan mematuhi peraturan dan panduan yang disediakan;
 Menentukan pembahagian zon;
 Menjadi perantara untuk menyampaikan maklumat terkini antara pihak pengurusan              dengan kumpulan pelaksana; dan
 Menyelaras dan memantau aktiviti.






3. Penyelaras (Unit Inovasi, BKPSM)

 Menjadualkan Mesyuarat Jawatankuasa Pelaksana EKSA;
 Menyelaras Program EKSA;
 Melaporkan kemajuan dan status pelaksanaan EKSA;
 Membantu pengurusan aktiviti promosi, latihan, audit dan ICT ; dan
 Menghebahkan maklumat terkini pelaksanaan EKSA dalam organisasi.




4. Jawatankuasa Promosi

 Menyediakan pelan pelaksanaan aktiviti promosi EKSA;
 Mengenal pasti aktiviti/kempen promosi bagi memupuk kesedaran penyertaan untuk            menjayakan pelaksanaan EKSA;
 Menganalisis keberkesanan aktiviti promosi yang telah dilaksanakan; dan
 Melaporkan status pelaksanaan aktiviti dan tahap kesedaran EKSA di kalangan warga          jabatan/agensi.



5. Jawatankuasa Latihan

 Menyediakan pelan pelaksanaan aktiviti latihan bagi memupuk budaya EKSA kepada            semua warga kerja dalam organisasi;
 Mengenal pasti jenis latihan/aktiviti yang diperlukan dari semasa ke semasa bagi                  mengukuhkan aktiviti EKSA;
 Menyelaras dan memastikan setiap warga kerja diberikan latihan/program                              kesedaran/maklumat EKSA secukupnya.



6. Jawatankuasa Audit

 Mengenalpasti, melatih dan melantik juruaudit untuk melaksanakan aktiviti Audit Dalam        EKSA.
 Menyediakan kriteria Audit Dalam EKSA dan menentukan kekerapan aktiviti Audit Dalam      EKSA.
 Menjalankan audit seperti yang dijadualkan oleh Jawatankuasa Pelaksana sekurang-            kurangnya 2 kali setahun
 Melaporkan penemuan audit kepada Pengerusi Jawatankuasa Pelaksana EKSA serta          dimaklumkan kepada semua warga Jabatan





7. Jawatankuasa ICT

 Menyediakan pelan pelaksanaan aktiviti EKSA secara maya;
 Membangunkan laman web, blog atau lain-lain medium EKSA secara dalam talian;
 Mengendali dan menyeragamkan aktiviti EKSA dalam talian; dan
 Melaporkan dan mengemaskini status pelaksanaan aktiviti EKSA di dalam talian




8. Ketua Zon


 Mengadakan mesyuarat secara berkala dengan ahli-ahli zon;
 Melantik pegawai bertanggungjawab atau person-in-charge (PIC) untuk semua bilik            dan ruang di dalam zon.
 Menggalakkan penglibatan semua ahli dalam pelaksanaan EKSA;
 Merancang aktiviti zon;
 Memberikan maklum balas mengenai status pelaksanaan EKSA kepada fasilitator; dan
 Membantu memberikan panduan dan tunjuk ajar kepada ahli-ahli zon






9. Ahli-ahli Zon

 Memberikan komitmen secara berterusan dalam pelaksanaan EKSA;
 Menyertai aktiviti EKSA secara aktif;
 Bekerjasama dalam zon; dan
 Menghadiri mesyuarat dan menyumbangkan idea bagi menjayakan pelaksanaan EKSA.





10. Pegawai Bertanggungjawab

 Bertanggungjawab ke atas bilik / ruang yang telah ditetapkan dari segi kekemasan,              susun atur, kebersihan dan kelengkapan peralatan
 Menyediakan pelan lantai bilik, pelan suis lampu (sekiranya terdapat 3 suis dan ke atas)        dan pelan suis blind curtain.
 Memastikan borang KEW-PA disediakan di bilik / ruang yang ditetapkan dan dikemaskini.
 Menyediakan tatacara penggunaan mesin dan peralatan serta etika penggunaan bilik.
 Memastikan penyelenggaraan dan pembersihan bilik dijalankan mengikut jadual

No comments:

Post a Comment