Kemas kini Laman Utama EKSA JKSM pada 15 Julai 2024 5:00pm
Wednesday, July 25, 2018
LANGKAH PELAKSANAAN EKSA DI JKSM - PERINGKAT PERTAMA
Peringkat Pertama : Pembentukan Jawatankuasa EKSA
1. Penaung / Pengerusi Jawatankuasa Pelaksana EKSA JKSM
Menentukan hala tuju keseluruhan pelaksanaan EKSA;
Membentuk pelan tindakan pelaksanaan EKSA;
Menetapkan dasar, peraturan dan garis panduan;
Menentukan belanjawan dan sumber-sumber kewangan;
Melantik penyelaras, ketua jawatankuasa kecil dan fasilitator;
Menetapkan sistem peniktirafan/penghargaan;
Mengawasi dan menilai kemajuan pelaksanaan; dan
Memantau kemajuan pelaksanaan EKSA melalui contoh amalan terbaik.
2. Fasilitator EKSA
Memberikan latihan dan panduan kepada Ketua Zon dan ahli;
Memastikan semua kumpulan mematuhi peraturan dan panduan yang disediakan;
Menentukan pembahagian zon;
Menjadi perantara untuk menyampaikan maklumat terkini antara pihak pengurusan dengan kumpulan pelaksana; dan
Menyelaras dan memantau aktiviti.
3. Penyelaras (Unit Inovasi, BKPSM)
Menjadualkan Mesyuarat Jawatankuasa Pelaksana EKSA;
Menyelaras Program EKSA;
Melaporkan kemajuan dan status pelaksanaan EKSA;
Membantu pengurusan aktiviti promosi, latihan, audit dan ICT ; dan
Menghebahkan maklumat terkini pelaksanaan EKSA dalam organisasi.
4. Jawatankuasa Promosi
Menyediakan pelan pelaksanaan aktiviti promosi EKSA;
Mengenal pasti aktiviti/kempen promosi bagi memupuk kesedaran penyertaan untuk menjayakan pelaksanaan EKSA;
Menganalisis keberkesanan aktiviti promosi yang telah dilaksanakan; dan
Melaporkan status pelaksanaan aktiviti dan tahap kesedaran EKSA di kalangan warga jabatan/agensi.
5. Jawatankuasa Latihan
Menyediakan pelan pelaksanaan aktiviti latihan bagi memupuk budaya EKSA kepada semua warga kerja dalam organisasi;
Mengenal pasti jenis latihan/aktiviti yang diperlukan dari semasa ke semasa bagi mengukuhkan aktiviti EKSA;
Menyelaras dan memastikan setiap warga kerja diberikan latihan/program kesedaran/maklumat EKSA secukupnya.
6. Jawatankuasa Audit
Mengenalpasti, melatih dan melantik juruaudit untuk melaksanakan aktiviti Audit Dalam EKSA.
Menyediakan kriteria Audit Dalam EKSA dan menentukan kekerapan aktiviti Audit Dalam EKSA.
Menjalankan audit seperti yang dijadualkan oleh Jawatankuasa Pelaksana sekurang- kurangnya 2 kali setahun
Melaporkan penemuan audit kepada Pengerusi Jawatankuasa Pelaksana EKSA serta dimaklumkan kepada semua warga Jabatan
7. Jawatankuasa ICT
Menyediakan pelan pelaksanaan aktiviti EKSA secara maya;
Membangunkan laman web, blog atau lain-lain medium EKSA secara dalam talian;
Mengendali dan menyeragamkan aktiviti EKSA dalam talian; dan
Melaporkan dan mengemaskini status pelaksanaan aktiviti EKSA di dalam talian
8. Ketua Zon
Mengadakan mesyuarat secara berkala dengan ahli-ahli zon;
Melantik pegawai bertanggungjawab atau person-in-charge (PIC) untuk semua bilik dan ruang di dalam zon.
Menggalakkan penglibatan semua ahli dalam pelaksanaan EKSA;
Merancang aktiviti zon;
Memberikan maklum balas mengenai status pelaksanaan EKSA kepada fasilitator; dan
Membantu memberikan panduan dan tunjuk ajar kepada ahli-ahli zon
9. Ahli-ahli Zon
Memberikan komitmen secara berterusan dalam pelaksanaan EKSA;
Menyertai aktiviti EKSA secara aktif;
Bekerjasama dalam zon; dan
Menghadiri mesyuarat dan menyumbangkan idea bagi menjayakan pelaksanaan EKSA.
10. Pegawai Bertanggungjawab
Bertanggungjawab ke atas bilik / ruang yang telah ditetapkan dari segi kekemasan, susun atur, kebersihan dan kelengkapan peralatan
Menyediakan pelan lantai bilik, pelan suis lampu (sekiranya terdapat 3 suis dan ke atas) dan pelan suis blind curtain.
Memastikan borang KEW-PA disediakan di bilik / ruang yang ditetapkan dan dikemaskini.
Menyediakan tatacara penggunaan mesin dan peralatan serta etika penggunaan bilik.
Memastikan penyelenggaraan dan pembersihan bilik dijalankan mengikut jadual
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment